fbpx

KOm i dit livs form

Vélo Challenge cykelrejser er skræddersyede til at udfordre dig maksimalt som rytter – både fysisk og mentalt. For at gennemføre vores challenges, er det derfor altafgørende, at du som deltager investerer i den optimale forberedelse inden turens start.

Vi arrangerer Camps i Sierra Nevada i Spanien og fire træningsweekender. På træningsweekenderne kan man også deltage på endagsture, såfremt man ikke har mulighed for at deltage begge dage.

Herudover har du mulighed for at deltage i virtuelle rides gennem Zwift.

Vi skal nok give dig mulighed for at komme i form!!

Camps

Vi afholder camps som forberedelse til vores egne eller andre cykeludfordringer. Vi har hver sæson fem forskellige camps. Fire afholdes som træningsweekender og en over en uge, som afholdes i Spanien. I 2023 har vi camps i Harzen, Nyborg, Vejle, Vig og den “lange” går til Sierra Nevada Camp.

Rides

Der afholdes 6 træninger rundt omkring i Danmark, hvor deltagerne kan mødes og træne frem mod deres kommende udfordringer. Disse træninger afholdes ikke blot for at komme i bedre fysisk form, men også for at sikre det sociale sammenhold blandt rytterne på holdet.

Zwift group rides

Fra november til og med februar kan du med sammen med Vélo Challenge gøre vintertræningen lidt sjovere via det virtuelle træningsmiljø Zwift.  Hver tirsdag 17.30 kører vi et ”Group Ride” på 50 km. De første 40 km kører vi sammen med omkring 2,5 W/kg – Herefter er der mulighed for at køre race de sidste 10 km.

Træning er blot et gratis tilbud til dig som deltager, men ikke en nødvendighed for at deltage i Velo Challenges cykeludfordringer. 

Hvad kræver det at deltage?

Deltagerne på vores challenges er typisk stærke cykelmotionister på mellem 30 og 65 år (gennemsnitsalderen i 2021 var 49 år), som brænder for at kaste sig over en udfordring, der kan rykke deres grænser og give dem oplevelser for livet. Alderen er ikke afgørende for deltagelsen på vores ture. Det vigtigste er, at du som deltager er indstillet på at træne hårdt og målrettet for at komme i form.

På vores ture er det muligt at deltage på to forskellige niveauer, som er henholdsvis gruppe A og B. Deltagere kan skifte mellem de to niveauer undervejs, så man kan køre den fart, der passer til benene på den pågældende etape. På kuperede etaper med mange højdemeter er der plads til at følge sin egen rytme, da vi laver opsamlinger ved vores depoter.

Vi har lavet en vejledende indikator på, hvilken gruppe du kan deltage i baseret på FTP (Functional Threshold Power) og/eller solo gennemsnitsfart på en flad 100 kilometer rute. 

A: 3.0 – 4.0 w/kg FTP

B: 2.5 – 3.0 w/kg FTP

Kender man ikke sit FTP, så har vi lavet en anbefaling baseret på den komfortable gennemsnitsfart på en flad 100 kilometer rute. Brug dog som udgangspunkt FTP som guidance, da gennemsnitsfarten er afhængig af mange variable, såsom vejr og terræn.

A: 30-32 km/t over 100 km.

B: 28-30 km/t over 100 km.

Vær opmærksom på at FTP-intervallet ikke er for hele etaper, men den højeste gennemsnitlige effekt, du som deltager kan opretholde i en time målt i watt – med friske ben!

Dit FTP eller din evne til at køre 100 kilometer på flad vej siger ikke nødvendigvis noget om din udholdenhed over flere etaper uden hviledage. Derfor bruges mængde i form af kilometer også som et understøttende pejlemærke – se nedenfor:

Hvis du er i tvivl, så kontakt os endelig – vi står altid klar med råd og vejledning.

 Vejledende træningsmængde for hver enkelt challenge 

Det er utrolig svært at generalisere i forhold til træning. Hvad der er den optimale træning for dig, kan være meget forskellig fra dine holdkammeraters. Nedenstående guide skal derfor ses som et overordnet pejlemærke på, hvor mange kilometer vi anbefaler, at du kører 8 måneder op til starten på din challenge.

  • Mountain Madness – 10000 km
  • Ride Across Europe – 8000 km
  • Dolomites – 7000 km
  • Alps – 7000 km
  • High Tauern – 7000 km
  • Peloton – 6000 km
  • Ten Cols – 6000 km

Challenge Sværdhedsgrad

På de enkelte Challenges kan du se, hvordan vi har vurderet sværhedsgraden ud fra en skal fra 1 til 5. Det har vi gjort, for at du bedre kan finde den Challenge der passer til dit niveau. Når vi vurderer sværhedsgraden, så kigger vi på:

Højdemeter pr. kilometer (hm/km).

Antal af højdemeter/kilometer bruges til at vurdere sværhedsgraden af det terræn der køres i på den enkelte Challenge. Peloton Challenge har 10 hm/km og vil score ”lavt”, hvorimod High Tauren har 23 hm/km og vil derfor score højt.

Akkumuleret belastning.

Antallet af dage på cyklen er afgørende for den akkumulerede belastning/træthed en deltager vil opleve. Vi har challenges på mellem 5 og 13 etaper, og her vil der være stor forskel på den akkumuleret belastning afhængig af antallet af etaper. Ten Cols på 5 etaper vil her score lavt, hvorimod Ride Across Europe på 13 etaper vil score højt.

Skalaen mellem 1 og 5 tager udgangspunkt i at ”Mountain Madness” med sine 13 bjergetaper er den ultimative udfordring og derfor har sværhedsgrad ”5” og i den modsatte ende af skalaen på ”1” har vi ”Coast Challenge Denmark” med seks flade etaper (ikke på programmet i 2023).

  • Mountain Madness – 5 ud af 5
  • Ride Across Europe – 3 ud af 5
  • Dolomites – 3 ud af 5
  • Alps – 3 ud af 5
  • High Tauern – 3 ud af 4
  • Peloton – 2 ud af 5
  • Ten Cols – 2 ud af 5