skip to Main Content
Deltagerne I Ride Across Europe Skal Over 12 Etaper Tilbringe Mellem 80-100 Timer I Sadlen.

Deltagerne i Ride Across Europe skal over 12 etaper tilbringe mellem 80-100 timer i sadlen.

Vi har spurgt Mads fra Frank Institute of Sports, hvordan deltagerne kan forberede kroppen bedst muligt.

At påtage sig en udfordring som Ride Across Europe stiller selvsagt store krav til den fysiske forberedelse. Herunder korrekt træning hvad angår mængde, type og intensitet. Det væsentligste råd i forhold til denne udfordring er ”walk the talk.”

Har man først sagt ja til udfordringen, skal man gøre sig selv den tjeneste at træne seriøst og målrettet op, til turen går mod Sydfrankrig. Kroppen skal tilvænnes den akkumulerede belastning, som den vil blive udsat for i løbet af de 12 etaper. Forbereder du ikke kroppen på dette med den rigtige kombination af intensitet- og mængdetræning, vil overbelastning være en væsentlig risiko. Den egentlige cykeltræning kan med fordel kombineres med styrketræning og andre alternative træningsformer.

Allerede i løbet af vinteren skal grundstenen lægges, og de første ”base miles” puttes i bogen. Længere træningspas på landevejen, med tilvænning til positionen på cyklen, kan med fordel kombineres med særligt aerob træning. Ved aerob træning arbejdes i et område hvor musklerne får ilt nok til at kunne arbejde i lang tid. Det vil sige, at du ikke “syrer til” på grund af utilstrækkeligt ilt-niveau og forhøjet mælkesyre-koncentration. I denne periode er det ligeledes relevant at se sin position efter i sømmene. Et hensigtsmæssigt bikefit tager hensyn til både styrker og svagheder. Dette underbygges bedst af en generel screening og bevægelsesanalyse af en professionel, så både position og krop kontrolleres for svagheder, som der kan arbejdes med. Fordelen, ved at kombinere positionsoptimering med den tidlige træning, er, at de positionsmæssige tilpasninger ikke skal ske, imens der er fuldt tryk på intervallerne og træningen, når vi først når foråret. Kort sagt forsøg ikke at gabe over for meget på en gang.

Vinteren er dog ikke blot til lang og langsom træning. Kombineringen af længere aerobe træningspas og kortere højintensive interval-pas med arbejde omkring den maksimale iltoptagelse (VO2-max) er med til at rykke topniveauet for den enkelte rytter. Særligt her er det vigtigt at være påpasselig med ikke at øge træningsmængden for tidligt (og ej heller for sent). Balancen imellem træning og restitution bør tilpasses den enkelte rytters behov, trænings- og skadeshistorik. I takt med foråret nærmer sig, bør forholdet imellem styrketræning, mobilitetstræning, alternativ træning, højintensiv træning og udholdenhedstræning tilpasses.

I relation til position på cyklen skal der være særligt fokus på kontaktpunkterne: Sadel, styr, pedaler, klamper, sko og såler påvirker vores interaktion med cyklen. Er et af disse punkter placeret uhensigtsmæssigt eller måske slidt (ja, sadler, såler og styr er også sliddele), kan det påvirke vores bevægelsesmønster negativt og nedsætte både komfort og performance. Vær derfor altid opmærksom på slid og uhensigtsmæssigt bevægelsesmønster. Er sadlen skæv eller klamperne slidte kan det være tid til at få tjekket op på positionen og udskiftet de slidte dele til nyt. Er udstyret slidt ned, begynder du at slide på dig selv i stedet.

Sørg for at udstyret, træningsplanen og bevægelsesmønstret fungerer hensigtsmæssigt, så dine forudsætninger for den bedste forberedelse er til stede.

God træning!

Kort om Mads Frank
  • Ultrarytter med podiepladser i World Cups.
  • Tidl. rytter på EuropeTour-hold i bl.a. Belgien og Schweiz.
  • Konkurrencer på internationalt plan i ultraløb på over 1000 km non-stop.
  • Ejer af Frank Institute of Sports med speciale i bikefit, coaching og testning af cykelryttere ( www.frankinstituteofsports.com/da )
  • Idrætsuddannet ved Syddansk Universitet samt erfaring fra manuel sportsterapi.
Back To Top
X